Syiah itu dimata ulama masa lalu bukan saja dianggap barang busuk tetapi juga barang najis yang haram disentuh, walaupun sekedar mayatnya. Pandangan ulama tentang syiah ini tercemin dalam kitab kitabnya sebagai berikut
1. Imam 'Alqamah bin Qais An-Nakha'iy rahimahulllâh (W. 62
H)
Beliau berkata,
لقد غلت هذه الشيعة في علي رضي الله عنه كما
غلت النصارى في عيسى بن مريم
"Sungguh kaum Syiah ini telah berlaku ekstrem terhadap
'Ali ra sebagaimana kaum Nashara berlaku ekstrem terhadap Isa bin Maryam."
[Diriwayatkan oleh Abdullah bin Ahmad dalam As-Sunnah 2/548]
2. Imam 'Amr bin Syarahil Asy-Sya'by Al-Kûfy rahimahulllâh
(W. 105 H)
Beliau bertutur,
ما رأيت قوما أحمق من الشيعة
"Saya tidak pernah melihat suatu kaum yang lebih dungu
daripada kaum Syiah." [Diriwayatkan oleh Abdullah bin Ahmad dalam
As-Sunnah 2/549, Al-Khallal dalam As-Sunnah 1/497, dan Al-Lâlakâ `iy dalam
Syarh Ushul I'tiqad Ahlis Sunnah Wa Al-Jam'ah 7/1461]
Beliau juga bertutur,
نظرت في هذه الأهواء وكلمت أهلها فلم أر قوما
أقل عقولا من الخشبية
"Saya melihat kepada pemikiran-pemikiran sesat ini, dan
Saya telah bercakap dengan penganutnya. Saya tidak melihat bahawa ada suatu
kaum yang akalnya lebih pendek daripada kaum (Syi'ah) Al-Khasyabiyah.
"[Diriwayatkan oleh Abdullah bin Ahmad dalam As-Sunnah 2/548]
3. Imam Thalhah bin Musharrif rahimahulllâh (W. 112 H)
Beliau berkata,
الرافضة لا تنكح نساؤهم, ولا تؤكل ذبائحهم,
لأنهم أهل ردة
"(Golongan Syiah) Rafidhah tidak boleh berkahwin dengan
kaum perempuan mereka dan tidak boleh memakan daging-daging sembelihannya
kerana mereka adalah kaum murtad." [Diriwayatkan oleh Ibnu Baththah dalam
Al-Ibanah Ash-Shughra `hal. 161]
4. Imam Abu Hanifah Muhammad bin An-Nu'man rahimahulllâh (W.
150 H)
Beliau berucap,
الجماعة أن تفضل أبا بكر وعمر وعليا وعثمان ولا
تنتقص أحدا من أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم
"Al-Jama'ah adalah (bererti) kamu mengutamakan Abu
Bakar, Umar, Ali, dan Uthman, dan janganlah engkau mencela seorang pun sahabat
Rasulullah shallallâhu 'alaihi wa sallam. [Al-Intiqa `fi Fadha` il Ats-Tsalatsah
Al-A `immah Al-Fuqaha` hal. 163]
5. Imam Mis'ar bin Kidam rahimahulllâh (W. 155 H)
Imam Al-Lâlakâ `iy meriwayatkan bahawa Mis'ar bin Kidam
dijumpai seorang lelaki dari kaum Rafidhah, kemudian orang tersebut
membicarakan sesuatu dengannya, tetapi kemudian Mis'ar berkata,
تنح عني فإنك شيطان
"Jauhkan dariku. Sesungguhnya engkau adalah syaitan.
"[Syarh Ushul I'tiqad Ahlis Sunnah Wal Jama'ah 8/1457]
6. Imam Sufyan bin Abdillah Ats-Tsaury rahimahulllâh (W. 161
H)
Muhammad bin Yusuf Al-Firyâby menyebut bahawa beliau
mendengar Sufyan ditanya oleh seorang lelaki tentang pencela Abu Bakr dan Umar,
Sufyan pun menjawab,
كافر بالله العظيم
"(Pencela itu) adalah kafir kepada Allah Yang Maha
Agung."
Orang tersebut bertanya, "(Bolehkah) Kami
mensolatinya?"
(Sufyan) menjawab,
لا, ولا كرامة
"Tidak. Tiada kemuliaan baginya. "
Kemudian beliau ditanya, "La ilaha illallah. Bagaimana
kami berbuat terhadap jenazahnya? "
Beliau menjawab,
لا تمسوه بأيديكم, ارفعوه بالخشب حتى تواروه في
قبره
"Janganlah kamu menyentuhnya dengan tangan-tangan
kalian. Angkatlah (jenazah itu) dengan kayu hingga kalian menutup kuburnya.
"[Disebutkan oleh Adz-Dzahaby dalam Siyar A'lam An-Nubala` 7/253]
7. Imam Malik bin Anas rahimahulllâh (W. 179 H)
Beliau bertutur,
الذي يشتم أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم, ليس
لهم سهم, أوقال نصيب في الإسلام
"Orang yang mencela sahabat Nabi shallallâhu 'alaihi wa
sallam tidaklah memiliki saham atau bahagian apapun dalam keislaman."
[Diriwayatkan oleh Ibnu Baththah hal. 162 dan Al-Khatsûl dalam As-Sunnah 1/493]
Asyhab bin Abdul Aziz menyebutkan bahawa Imam Malik ditanya
tentang Syi'ah Rafidhah, maka Imam Malik menjawab,
لا تكلمهم ولا ترو عنهم فإنهم يكذبون
"Janganlah kalian meriwayatkan hadis dari mereka.
Sesungguhnya mereka itu sering berdusta. "[Diriwayatkan oleh Ibnu Baththah
dalam Al-Ibanah Al-Kubra` sebagaimana dalam Minhâj As-Sunnah karya Ibnu
Taimiyah 1/61]
8. Imam Abu Yusuf Ya'qub bin Ibrahim rahimahulllâh (W.182 H)
Beliau berkata,
لا أصلي خلف جهمي, ولا رافضي, ولا قدري
"Saya tidak mengerjakan solat di belakang seorang Jahmy
(penganut Jahmiyah), Râfidhy (penganut faham Syiah Rafidhah), dan Qadary
(penganut faham Qadariyah)." [Diriwayatkan oleh Al-Lâlakâ `iy dalam Syarh
Ushul I'tiqad Ahlis Sunnah Wa al-Jama'ah 4/733]
9. Imam Abdurrahman bin Mahdi rahimahulllâh (W. 198 H)
Beliau berucap,
هما ملتان: الجهمية, والرافضة
"Ada dua agama (yang bukan Islam,-pent.), Iaitu
Jahmiyah dan Rafidhah." [Diriwayatkan oleh Al-Bukhari dalam Khalq Af'al
Al-'Ibad hal.125]
10. Imam Muhammad bin Idris Asy-Syafi'iy rahimahulllâh (W.
204 H)
Beliau berkata,
لم أر أحدا من أصحاب الأهواء, أكذب في الدعوى,
ولا أشهد بالزور من الرافضة
"Saya tidak pernah melihat seorang pun penganut hawa
nafsu yang lebih dusta dalam pengakuan dan lebih banyak bersaksi palsu melebihi
golongan Rafidhah." [Diriwayatkan oleh Ibnu Baththah dalam Al-Ibanah
Al-Kubra `2/545 dan Al-Lâlakâ` iy dalam Syarh Ushûl I'tiqad Ahlis Sunnah Wa
Al-Jama'ah 8/1457]
11. Imam Yazid bin Harun rahimahulllâh (W. 206 H)
Beliau berkata,
يكتب عن كل صاحب بدعة إذا لم يكن داعية إلا
الرافضة فإنهم يكذبون
"Boleh mencatat (hadis) dari setiap penganut bid'ah
yang menyeru kepada bid'ahnya, kecuali (Syi'ah) Rafidhah kerana mereka sering
berdusta." [Diriwayatkan oleh Ibnu Baththah dalam Al-Ibanah Al-Kubra
`sebagaimana dalam Minhâj As- Sunnah 1/60 karya Ibnu Taimiyah]
12. Imam Muhammad bin Yusuf Al-Firyaby rahimahulllâh (W. 212
H)
Beliau berkata,
ما أرى الرافضة والجهمية إلا زنادقة
"Saya tidak memandang kaum Rafidhah dan kaum Jahmiyah,
kecuali sebagai orang-orang zindiq." [Diriwayatkan oleh Al-Lâlakâ `iy
dalam Syarh Ushul I'tiqad Ahlis Sunnah Wa Al-Jama'ah 8/1457]
13. Imam Al-Humaidy, Abdullah bin Az-Zubair rahimahulllâh
(W. 219 H)
Setelah menyebutkan kewajipan mendoakan rahmat bagi para
sahabat, beliau berkata,
فلم نؤمر إلا بالاستغفار لهم, فمن يسبهم, أو
ينتقصهم أو أحدا منهم, فليس على السنة, وليس له في الفئ حق
"Kita tidak diperintah, kecuali memohonkan ampunan bagi
(para sahabat). Siapa saja yang mencerca mereka atau merendahkan mereka atau
salah seorang di antara mereka, dia tidak berada di atas sunnah dan tidak ada
hak apapun baginya dalam Fa `i." [Ushûl As-Sunnah hal.43]
14. Imam Al-Qasim bin As-Sallam rahimahulllâh (W. 224 H)
Beliau berkata,
عاشرت الناس, وكلمت أهل الكلام, وكذا, فما رأيت
أوسخ وسخا, ولا أقذر قذرا, ولا أضعف حجة, ولا أحمق من الرافضة ...
"Saya telah hidup dengan seluruh manusia. Saya telah
bercakap dengan ahli kalam dan ... demikian. Saya tidak melihat ada yang lebih
kotor, lebih menjijikkan, hujahnya lebih lemah, dan lebih dungu daripada kaum
Rafidhah .... "[Diriwayatkan oleh Al-Khallal dalam As-Sunnah 1/499]
15. Imam Ahmad bin Yunus rahimahulllâh (W. 227 H)
Beliau berkata,
إنا لا نأكل ذبيحة رجل رافضي, فإنه عندي مرتد
"Sesungguhnya kami tidak memakan sembelihan seorang
Syi'ah Rafidhah kerana dia, menurut Saya, adalah murtad." [Diriwayatkan
oleh Al-Lâlakâ `iy dalam Syarh Ushul I'tiqad Ahlis Sunnah Wa Al-Jama'ah 8/459]
16. Imam Ahmad bin Hanbal rahimahulllâh (W. 241 H)
Banyak riwayat dari beliau tentang celaan terhadap kaum
Rafidhah. Di antaranya ialah:
Beliau ditanya tentang seorang lelaki yang mencela seorang
sahabat Nabi shallallâhu 'alaihi wa sallam maka beliau menjawab,
ما أراه على الإسلام
"Saya tidak memandang bahawa dia di atas (agama)
Islam." [Diriwayatkan oleh Al-Khallal dalam As-Sunnah 1/493]
Beliau juga ditanya tentang pencela Abu Bakr, Umar, dan
Aisyah maka beliau menjawab, "Saya tidak memandang bahawa dia di atas
(agama) Islam." [Diriwayatkan oleh Al-Khallal dalam As-Sunnah 1/493]
Beliau ditanya pula tentang orang yang berjiran dengan
(Syi'ah) Rafidhah yang memberi salam kepada orang itu. Beliau menjawab.
لا, وإذا سلم عليه لا يرد عليه
"Tidak (dijawab). Bila (orang Syiah) itu memberi salam
kepada (orang) itu, janganlah dia menjawab (salam) tersebut.
"[Diriwayatkan oleh Al-Khallal dalam As-Sunnah 1/494]
17. Imam Al-Bukhary, Muhammad bin Ismail rahimahulllâh (W.
256 H)
Beliau berkata,
ما أبالي صليت خلف الجهمي والرافضي, أم صليت
خلف اليهود والنصارى, ولا يسلم عليهم, ولا يعادون, ولا يناكحون, ولا يشهدون, ولا
تؤكل ذبائحهم
"Saya tidak peduli. Baik Saya melaksanakan solat di
belakang Jahmy dan Rafidhy mahupun Saya mengerjakan solat di belakang
orang-orang Yahudi dan Nasrani, (ketidakbolehannya sama saja). (Seseorang)
tidak boleh menjenguk mereka, mengahwini mereka, dan bersaksi untuk mereka.
"[Khalq Af'al Al-'Ibad hal. 125]
18. Imam Abu Zur'ah Ar-Razy, Ubaidullah bin Abdil Karim
rahimahulllâh (W. 264 H)
Beliau berkata, "Apabila engkau melihat seorang lelaki
yang merendahkan seorang sahabat Rasulullah shallallâhu 'alaihi wa sallam,
ketahuilah bahawa dia adalah zindiq. Hal itu kerana, di sisi Kami, Rasulullah
shallallâhu 'alaihi wa sallam adalah benar dan Al-Quran adalah benar.
Sesungguhnya, penyampai Al-Qur `an ini dan hadis-hadis adalah para sahabat
Rasulullah shallallâhu 'alaihi wa sallam. Orang Syiah yang mencela sahabat)
hanya ingin mempercacat saksi-saksi Kita untuk menghasilkan Al-Kitab dan
Sunnah, Celaan terhadap (kaum pencela itu) adalah lebih pantas dan mereka
adalah para zindiq. "[Diriwayatkan oleh Al-Khatib dalam Al-Kifayah hal.
49]
19. Imam Abu Hatim ar-Razy, Muhammad bin Idris rahimahulllâh
(W. 277 H)
Ibnu Abi Hatim bertanya kepada ayahnya, Abu Hatim, dan
kepada Abu Zur'ah tentang mazhab dan aqidah Ahlus Sunnah maka Abu Hatim dan Abu
Zur'ah menyebut pendapat yang disepakati oleh para ulama itu di pelbagai
negeri. Di antara perkataan mereka berdua adalah bahawa kaum Jahmiyah adalah
kafir, sedang kaum Rafidhah telah menolak keislaman. [Diriwayatkan oleh
Al-Lâlakâ `iy dalam Syarh Ushul I'tiqad Ahlis Sunnah Wa Al-Jam'ah 1/178]
20. Imam Al-Hasan bin Ali bin Khalaf Al-Barbahary
rahimahulllâh (W. 329 H)
Beliau berkata,
واعلم أن الأهواء كلها ردية, تدعوا إلى السيف,
وأردؤها وأكفرها الرافضة, والمعتزلة, والجهمية, فإنهم يريدون الناس على التعطيل
والزندقة
"Ketahuilah bahawa seluruh pemikiran sesat adalah
menghancurkan, mengajak kepada rampasan kuasa. Yang paling hancur dan paling
kafir di antara mereka adalah kaum Rafidhah, Mu'tazilah, Jahmiyah. Sesungguhnya
mereka menghendaki manusia untuk melakukan Ta'thil dan kezindiqan. "[Syarh
As-Sunnah hal. 54]
21. Imam Umar bin Syahin rahimahulllâh (W. 385 H)
Beliau berkata, "Sesungguhnya, sebaik-baik manusia
selepas Rasulullah shallallâhu 'alaihi wa sallam adalah Abu Bakr, Umar, Uthman,
dan Ali' alaihimus salam, serta sesungguhnya seluruh sahabat Rasulullah
shallallâhu 'alaihi wa sallam adalah orang-orang pilihan lagi baik.
Sesungguhnya Saya beragama kepada Allah dengan mencintai mereka semua, dan
sesungguhnya Saya berlepas diri dari siapa saja yang mencela, melaknat, dan
menyesatkan mereka, menganggap mereka khianat, serta mengkafirkan mereka ...,
dan sesungguhnya Saya berlepas diri dari semua bid'ah berupa Qadariyah, Murji
'ah, Rafidhah, Nawâshib, dan Mu'tazilah. "[Al-Lathif Li Syarh Madzahib
Ahlis Sunnah hal. 251-252]
22. Imam Ibnu Baththah rahimahulllâh (W. 387 H)
Beliau bertutur, "Adapun (Syi'ah) Rafidhah, mereka
adalah manusia yang paling banyak berselisih, berbeza, dan saling mencela.
Setiap di antara mereka memilih mazhab tersendiri untuk dirinya, melaknat
penyelisihnya, dan mengkafirkan orang yang tidak mengikutinya. Seluruh dari
mereka menyatakan bahawa tidak (sah) melaksanakan solat, puasa, jihad, Jumaat,
dua Id, nikah, talak, tidak pula jual-beli, kecuali dengan imam, sedang
barangsiapa yang tidak mempunyai imam, tiada agamanya baginya, dan barangsiapa
yang tidak mengetahui imamnya, tiada agama baginya .... Andaikata bukan kerana
pengutamaan penjagaan ilmu, yang perkaranya telah Allah tinggikan dan
kedudukannya telah Allah muliakan, dan penyucian ilmu terhadap percampuran
najis-najis penganut kesesatan serta keburukan pendapat-pendapat dan mazhab
mereka, yang kulit-kulit merinding menyebutkannya, jiwa merintih
mendengarkannya, dan orang -orang yang berakal membersihkan ucapan dan
pendengaran mereka dari ucapan-ucapan bid'ah tersebut, tentulah Saya akan
menyebutkan (kesesatan Rafidhah) yang akan menjadi pelajaran bagi orang-orang
yang ingin mengambil pelajaran. "[Al-Ibanah Al-Kubra` hal. 556]
23. Imam Al-Qahthâny rahimahulllâh (W. 387 H)
Beliau menuturkan kesesatan Rafidhah dalam Nuniyah-nya,
إن الروافض شرمن وطيء الحصى ... من كل إنس ناطق
أو جان
مدحوا النبي وخونوا أصحابه ... ورموهم بالظلم
والعدوان
حبوا قرابته وسبوا صحبه ... جدلان عند الله
منتقضان
Sesungguhnya orang-orang Rafidhah adalah sejelek-jelek
makhluk yang pernah menapak bebatuan
Dari seluruh manusia yang bercakap dan seluruh jin
Mereka memuji Nabi, tetapi menganggap para shahabatnya
melakukan khianat
Dan mereka menuduh para sahabat dengan kezaliman dan
permusuhan
Mereka (mengaku) mencintai kerabat Nabi, tetapi mencela
para sahabat beliau
Dua perdebatan yang bertentangan di sisi Allah
[Nuniyah Al-Qahthâny hal. 21]
24. Imam Abul Qasim Ismail bin Muhammad Al-Ashbahâny
rahimahulllâh (W. 535 H)
Beliau berucap, "Orang-orang Khawarij dan Rafidhah,
madzhabnya telah mencapai pengafiran sahabat dan orang-orang Qadariyah yang
mengkafirkan kaum muslimin yang menyelisihi mereka. Kami tidak berpendapat
bahawa boleh melaksanakan solat di belakang mereka, dan kami tidak berpendapat
akan kebolehan hukum para qadhi dan mahkamah mereka. Juga bahawa, siapa saja di
antara mereka yang membolehkan rampasan kuasa dan menghalalkan darah, tidak
diterima persaksian dari mereka. "[Al-Hujjah fi Bayan Al-Mahajjah 2/551]
25. Imam Abu Bakr bin Al-'Araby rahimahulllâh (W. 543 H)
Beliau bertutur, "Tidaklah keredhaan orang-orang Yahudi
dan Nashara kepada pengikut Musa dan Isa sama seperti keredhaan orang-orang
Rafidhah kepada para sahabat Muhammad shallallâhu 'alaihi wa sallam. Yakni,
(kaum Rafidhah) menghukum (para shahahabat Rasulullah shallallâhu 'alaihi wa
sallam) bahawa para (sahabat) bersepakat di atas kekufuran dan kebatilan.
"[Al-' Awashim min al-Qawashim hal. 192]
26. Imam Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah rahimahulllâh (W. 728
H)
Beliau menyatakan, "... dan cukuplah Allah sebagai Yang
Maha Mengetahui bahawa, dalam seluruh kelompok yang bernisbah kepada Islam,
tiada yang (membawa) bid'ah dan kesesatan yang lebih buruk daripada (golongan
Rafidhah) tersebut, dan tiada yang lebih jahil, lebih pendusta , lebih zalim,
dan lebih dekat kepada kekafiran, kefasikan, dan kemaksiatan, juga tiada yang
lebih jauh dari hakikat keimanan daripada (golongan Rafidhah) itu.
"[Minhâj As-Sunnah 1/160]
Beliau berkata pula, "(Kaum Rafidhah) membantu
orang-orang Yahudi, orang-orang Nashara, dan kaum musyrikin terhadap ahlul bait
Nabi shallallâhu 'alaihi wa sallam dan umat beliau yang beriman sebagaimana
mereka telah membantu kaum musyrikin dari kalangan At-Turk dan Tartar akan
perbuatan mereka di Baghdad dan selainnya terhadap ahlul bait Nabi shallallâhu
'alaihi wa sallam dan Ma'din Ar-Risâlah, keturunan Al-' Abbâs dan ahlul bait
yang lain, berupa pembunuhan, penawanan, dan pemusnahan negeri-negeri.
Keburukan dan bahaya (orang-orang Rafidhah) terhadap umat Islam takkan mampu
dihitung oleh orang yang fasih berbicara. "[Majmu 'Al-Fatawa 25/309]
* Disadur dan diringkas dari Al-Intishar Li As-shahbi Wa
Al-Âl Min iftira `ât As-Samâwy Adh-dhal hal. 90-110
************************
Ayo Gabung dengan Syiahindonesia.com Sekarang Juga!
0 komentar: